Δύο κινήματα στην τέχνη στέκονται
διαμετρικά αντίθετα. Ο Νεοκλασικισμός (18ος αιώνας) και ο
Ρομαντισμός (πρώτο μισό του 19ου αιώνα).
Πρόκειται για δύο διαφορετικές
αντιλήψεις για τον κόσμο και για την ζωή. To νεο-κλασικό ιδεώδες στην τέχνη αναλύθηκε απο τους Winckelmann και Mengs. Κυρίαρχο στοιχείο του ήταν η ισορροπία, η αρμονία, η καθαρότητα των μορφών, ο ορθός λόγος.
Το
Ρομαντικό αναλύθηκε θεωρητικά από τους Schlegel, Tieck κ.ά. Κυρίαρχο στοιχείο του ήταν η μη κανονικότητα, η μη ορθολογικότητα, η κυριαρχία του συναισθήματος και του
ενστίκτου πάνω στη λογική σκέψη.
Ο
Worringer μάλιστα, πρότεινε και μία γεωγραφική διάκριση μεταξύ των δύο:
στις Μεσογειακές χώρες, όπου η σχέση μεταξύ
ανθρώπων και φύσης είναι θετική και καθαρή, κυριάρχησε η Κλασική τέχνη.
Στις
χώρες του Βορρά, όπου η φύση παρουσιάζεται σαν δύναμη μυστηριώδης και συχνά εχθρική, κυριάρχησε η Ρομαντική
τέχνη.
Εκφραστικότητα,
πάθος, ενόραση και φαντασία χαρακτηρίζουν το Ρομαντισμό.
Καθαρότητα, εξαγωγή
λογικών συμπερασμάτων μέσα από τη δοκιμή και το πείραμα, αυτοσυγκράτηση των
παθών χαρακτηρίζουν το Νεοκλασικισμό.
Ο
Νεοκλασικισμός στην τέχνη εμφανίστηκε την εποχή του Διαφωτισμού. Ο ορθός λόγος,
η μελέτη των φυσικών φαινομένων, το πείραμα και η επαλήθευση, η ανακάλυψη και η
καταγραφή της γνώσης, δημιούργησαν την αισιοδοξία ότι η γνώση όλης της αλήθειας
για το σύμπαν ήταν δυνατή, ότι η ανθρώπινη φύση μπορούσε να γίνει πλήρως
κατανοητή και ότι ο κόσμος στηριζόμενος στη
λογική θα οδηγείτο σε ένα καλύτερο αύριο και οι κοινωνίες θα
δημιουργούσαν μία καινούρια τάξη πραγμάτων βασισμένες στην ισότητα όπως την είχε
οραματιστεί η Γαλλική Επανάσταση.
΄Όμως,
μόλις 4 χρόνια αργότερα, η ελπίδα είχε ήδη μετατραπεί στην τυφλή Τρομοκρατία,
και πολλοί στοχαστές, συγγραφείς και καλλιτέχνες είχαν απογοητευτεί για την
ανθρωπότητα, η οποία δεν φαινόταν πια τέλεια και λογική.
Ο
Ρομαντισμός αναπτύχθηκε σε μία περίοδο στην οποία οι κοινωνικές, πολιτικές και
οικονομικές αλλά και επιστημονικές αλλαγές δημιούργησαν μία άλλη εικόνα, γεμάτη
αμφιβολία για τον κόσμο. Ήταν ένας κόσμος που είχε χάσει την αισιοδοξία του
Διαφωτισμού.
Ο
Ρομαντισμός σε όλες τις τέχνες έβαλε το συναίσθημα πάνω από τη σκέψη, και την αλήθεια
(ατομική και γι’ αυτό, σχετική) να εδράζεται όχι στα λογικά συμπεράσματα των
διανοουμένων αλλά στο ένστικτο της ιδιοφυίας (ο καλλιτέχνης ως Genius). Υποκειμενισμός, ατομική έκφραση,
πάθος, ενόραση και φαντασία πήραν τη
θέση της εξαγωγής συμπερασμάτων μέσα από τη δοκιμή και το πείραμα.
"Το
έργο τέχνης, ζωγραφική, ποίηση, νουβέλα ή μουσική σύνθεση, έγινε αντιληπτό όχι απλώς
ως αντανάκλαση ή ενσάρκωση μιάς αμετάβλητης και ορθολογικής ιδέας, αλλά ως εικόνα
μιάς ενόρασης, η οποία είχε διεισδύσει στην εσωτερική ζωή των πραγμάτων " [1].
Η
σύγκριση δύο έργων στη ζωγραφική είναι ικανή να μας δώσει μία πολύ περιεκτική
εικόνα για την αλλαγή των θέσεων και των αντιλήψεων ανάμεσα στον Νεοκλασικισμό
και στο Ρομαντισμό. Θα εξετάσουμε δύο έργα με κοινό θέμα το Θάνατο.
Το
Νεοκλασικό έργο είναι Ο ΄Ορκος των Ορατίων, του Jacques-Louis David (Νταβίντ), χρονολογημένο στα 1793.
Το
Ρομαντικό έργο είναι Ο θάνατος του Σαρδανάπαλου, του Eugene Delacroix (Ντελακρουά), χρονολογημένο στα 1824.
Ο
Ντελακρουά παίρνει το θέμα του από την Ανατολή (εικ.1).
Την εξωτική ανατολή, η
οποία φαντάζει την περίοδο του Ρομαντισμού ως ένας άπιαστος παράδεισος των
αισθήσεων και των απολαύσεων.
Οι πινελλιές στριφογυρίζουν με ένταση, σε μία
σύνθεση που ξεδιπλώνεται σχεδόν κυκλικά, ενώ όλα τα χρώματα δουλεύουν στις
θερμές πορτοκαλί και κόκκινες αποχρώσεις.
Στο κέντρο του κυκλικού σχήματος της
σύνθεσης βρίσκεται ο Σαραδάναπαλλος. Έχει προστάξει να εκτελεστεί το χαρέμι του
και μετά όλοι να καούν για να μην συλληφθούν από το εξεγερμένο πλήθος.
Το έργο
δημιουργεί την εντύπωση μιάς ξέφρενης πράξης, ο θεατής βρίσκεται μπροστά σε ένα
ξέφρενο μακελειό, η ατμόσφαιρα είναι ηδονιστική και χυδαία. Ένα όργιο θανάτου, που
άλλωστε, συγκαταλέγεται στις τυπικές θεματογραφίες του Ρομαντισμού.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου